Hoho horgászportál
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Menü
 
Időjárás

 12 órás Animált Széltérkép Magyarországról

Felhőkép

 
Linkek
 
Kedvenc vizeim

Gébárti-tározó

Pötrétei I-II. tó

Rétimajor

Zala-folyó

Gyékényesi kavicsbánya-tavak

Zalacsányi horgásztó

 
Receptek
 
modulnev

Mahor

A Magyar Horgász hivatalos honlapja

2009. területi engedélyárak

A 2008-as területi jegyárakhoz kattintson ide!

Fehova 2009.

FEHOVA 2009

 

 
Demo game

Download Now

 Download Now  

 
Wobblerkészítés házilag – 3. rész, a wobblertest készre munkálása

Wobblerkészítés házilag – 3. rész, a wobblertest készre munkálása

Ha elkészült a leendő wobblerünk befoglaló méreteit tartalmazó előgyártmány, hozzákezdhetünk a test végleges formájának kialakításához. Míg az előgyártmány kialakítása nagy figyelmet, a készre munkálás inkább kézügyességet igényel, de nem kell megijedni, a megfelelő végeredményt a gyártási technológia szavatolni fogja.

Szűrés Sulyok Sándor írásaira
Sulyok Sándor

Felülnézeti torpedó alak kialakítása

Ha felülről ránézünk egy gyári wobblerre, akkor egy áramvonalas, nagyjából torpedó alakú formát látunk, kb. ilyenre kellene majd a saját wobblereinket is faragni. A wobblertest felülnézeti torpedó alakját az oldalsíkok ívbe csiszolása adja, ami az orr és a farokrész ívének megadását jelenti. Az egyszerűbb megértéshez készítettem egy sematikus ábrát:

Teljes mérethez klikkelj a képre!

Felülnézeti torpedó alak geometriája

Mielőtt hozzákezdenénk ehhez a művelethez, a wobbler hasi oldalán keresztirányú vonallal érdemes jelölni az orr és farok ívek találkozási helyét, valamint célszerű ugyanilyen keresztvonallal jelölni a tényleges farokvég helyét is. Nyilván ezeken a helyeken a legszélesebb, illetve legkeskenyebb a wobbler – a sematikus ábrán lásd „a” és „b” méretek. Az orr és farokrész ívének találkozási helyét célszerű a gyári típusokról ellesni, egyébként durván igaz a tényleges (technológiai farokrész nélküli) hosszhoz viszonyított 1/3 – 2/3 arány. Ezeken felül érdemes még magukat az íveket is berajzolni, a csiszolásánál ez nagy segítség, bár egy idő után már szemmértékre is kiválóan lehet dolgozni.

Teljes mérethez klikkelj a képre!

Ívek találkozási pontjának és farokvég helyének jelölése a hasi oldalon

Teljes mérethez klikkelj a képre!

Az ív vonalvezetése oldalról nézve

A csiszolást kezdjük az orr résszel. A műveletet sík felületre fektetett durva csiszolóvásznon végezzük a berajzolt orr-ív mentén. Az orr ívét érintővel indítsuk az oldallap azon pontjáról, amit az előzőek szerint az ívek csatlakozási pontjaként bejelöltünk, kifutása pedig az orrcsúcsban érjen véget, de ne metsszen bele a hasi befűrészelés síkjába. Maga az orr-ív lehet „domborodó”, illetve „ellaposodó”, előző esetben az orr tömzsi, tompa lesz, míg az utóbbiban hegyes. A hasi oldal EGYENES bevágása már itt nagy segítséget jelent, mert általa szemmértékre is nagyon jól lehet tartani a két oldal közötti szimmetriát.

Teljes mérethez klikkelj a képre!

Becsiszolt orr rész elölnézetből

Teljes mérethez klikkelj a képre!

Becsiszolt orr rész alulnézetből

Következő lépés a farokrész ívének megadása. Ezt a technológiai farokrész miatt hengeres felületre fektetett csiszolóvásznon végezzük a berajzolt ívvonal mentén. A technológiai farokrész ennél a műveletnél jelenthet némi nehézséget, ugyanakkor van egy nagy előnye is, amire pont a vele való trükközés során jöttem rá. A farokrész legkisebb szélessége („b” méret) értelemszerűen ott értendő, ahol a tényleges farok (tehát nem a technológiai farokrész) véget ér. De nem mindegy, hogy a farokrész elvékonyodása egyenletes (egyenes vonalú), illetve domború vagy homorú ívet követ. A kísérletezések során rájöttem, hogy felülnézetből nézve a homorú ív mentén elvékonyodó farok megnöveli a veretést erősségét. Ennek okát nem tudom, de talán azért lehet így, mert a súlypont előrébb tolódik, illetve a kisebb tehetetlenségű farokrész miatt, úgymond jobban tudja magát riszálni a wobbler. Az utóbbi időben már csak ilyen farokrésszel készítek wobblereket, és ehhez nyújt segítséget a technológiai farokrész.

A homorú ívű elvékonyodást úgy érhetjük el, hogy a farokrész ívét érintővel indítjuk az oldalsíkról (az orr-ívvel alkotott kapcsolódási pontból), és egy erősen lapított „S” alakot leírva ugyanúgy érintőre visszük ki a tényleges farokvég pontjánál. Ez bonyolultnak tűnhet, de korábbi sematikus ábrán szemléletesen látszik. A tényleges farokvégnél mért szélesség ne legyen kisebb 5 mm-nél a legkisebb típusok esetében sem. Nem kell félni ettől a művelettől (sem), hengerpalást felületen történő csiszolás esetén gyakorlatilag csak ez lehet a végeredmény. A két oldal szimmetriájának tartásában itt is a hasi befűrészelés fog segíteni. Természetesen a farokrész elvékonyodási íve lehet domború, illetve egyenes is, de ebben az esetben a technológiai farokrész csak akadályt jelent, és a csiszolást nem lehet nagy rádiuszú hengerpalást felületen végezni. Ilyenkor egyszerűbb levágni a technológiai farokrészt, illetve eleve e nélkül kirajzolni, és kivágni a wobblertestet.

Teljes mérethez klikkelj a képre!

Becsiszolt farokrész alulnézetből, homorú ívű elvékonyodással

Teljes mérethez klikkelj a képre!

Becsiszolt farokrész oldalról – már sejtetni lehet a wobbler tényleges formáját

Keresztmetszeti ovalitás kialakítása

A fenti ívelt felületek által képzett éleken első körön 45 fokos letöréseket kell csiszolnunk. Ez történhet a már korábban ismertetett sík, illetve hengeres felületű csiszolási módszerekkel, de ezúttal érdemesebb befogni wobblerünket satuba a technológiai farokrésznél fogva, és egy nem túl durva lapos, illetve kör keresztmetszetű reszelővel elvégezni a műveletet. A wobbler hasi oldali vágatába merevítésképp érdemes behelyezni egy keskeny acéllapot (csíkot), így a technológia farokrész még véletlenül se törhet le (idő előtt). Én erre a célra egy elhasználódott gépkocsi ablaktörlő gumi acél merevítőjét használom.

Teljes mérethez klikkelj a képre!

Acélcsík merevítő, nehogy eltörjön az elvékonyított farok

Reszelésnél a wobbler orra felfelé álljon, így minden oldal jól hozzáférhető és felülről „rálátható”. A 45 fokos letörések szélessége a wobbler méretétől függően kb. 3-8 mm legyen a wobbler legszélesebb pontjánál, illetve fokozatosan vékonyodjon el az orr, illetve a farokrész felé haladva. Ez első olvasatra bonyolultnak tűnhet, de higgyék el, magától rá fog állni a kezük. Ezután az első letörés által képzett új éleken, további letöréseket kell csiszolnunk, a profil-keresztmetszet által megkívánt mértékben és szögben. Felülről belenézve a wobbler profiljába egyértelműen látszani fog, hogy hol, és hogy mekkora mértékű letöréseket kell alkalmaznunk.

Teljes mérethez klikkelj a képre!

Satuba fogva

Teljes mérethez klikkelj a képre!

Letört élek az első 45 fokos csiszolás után, oldalról

Teljes mérethez klikkelj a képre!

Letört élek az első 45 fokos csiszolás után, szemből

Teljes mérethez klikkelj a képre!

Letört élek a további csiszolási műveletek után, oldalról

Teljes mérethez klikkelj a képre!

Letört élek a további csiszolási műveletek után, szemből

A módszer előnye, hogy a wobbler szimmetriája jól tartható, ugyanis jól lehet operálni a letörések szögével, illetve szélességével, gyakorlatilag a wobbler keresztmetszeti ovalitását „közelítjük”, mintegy előkészítve az alak végső megadásának műveletét, melynek során már csak minimális anyagot kell leválasztanunk. Ezzel a módszerrel kisebb az esélye, hogy elcsiszolnánk a profilt, illetve aszimmetriát vinnénk bele, és ez azért fontos, mert ebben a fázisban már tisztán a szemmértékünkre vagyunk utalva.

Készre csiszolás

Az alak végső megadása során a wobblertestet fogjuk be satuba a technológiai farokrésznél fogva olymódon, hogy annak orra felfelé álljon, így kényelmesebb és egyszerűbb a csiszolás, de ami fontosabb, a profilba felülről belenézve a keresztmetszeti ovalitás jól látszik. Ha a wobbler egyik oldalán az ujjunkat keresztben rásimítjuk az ívre, akkor rögtön látszani fog, hogy az hol nem tökéletes még. Ujjunkat föl-le mozgatva pedig különböző magasságokban tudjuk ezt ellenőrizni.

Teljes mérethez klikkelj a képre!

Ovális ív ellenőrzése

A végső alak becsiszolásnál igen jól bevált módszer a következő: Csiszolóvászonból vékony, kb. 10 mm széles, 20 cm hosszú csíkot hasítunk, ennek két végét a két kezünkbe fogjuk és enyhe szögben rásimítva a wobbler felületére (nem úgy, mint a lenti képen, de hát a másik kezemmel fényképezni kellett…) ide-oda huzigáljuk, ahol szükséges. Gyönyörűen viszi az anyagot, illetve tökéletes átmenetet ad a még megmaradt éleknél.

Teljes mérethez klikkelj a képre!

Készre csiszolás vékony csiszolószalag csíkkal

Ha úgy ítéljük meg, hogy már csak rontani tudunk a profilon, akkor egy utolsó műveletként menjünk át a felületen finom csiszolóvászonnal vagy csiszolópapírral. Ekkor már hosszirányban, tehát a fa szálirányával megegyező irányba csiszoljunk, így a felület tökéletesen sima lesz.

Teljes mérethez klikkelj a képre!

Az alak végső megadása után már így néz ki a test

Teljes mérethez klikkelj a képre!

Ovális keresztmetszet

Technológiai farokrész eltávolítása

Amennyiben fahalunk megkapta végső profilját, már nincs tovább szükség a technológiai farokrészre, ezért az eltávolítható. Mivel a csiszolások során a korábbi mintarajzolat eltűnt, ismét elő kell venni a sablonunkat és arról átrajzolni, illetve bejelölni azt a vonalat, ami mentén le kell vágnunk a technológiai farokrészt.

A levágást lombfűrésszel, igen finoman végezzük. A fémfűrész durva fogazata elrepesztheti a wobblertestet, vagy anyagot szakíthat ki belőle. A wobblert (utoljára) befogjuk satuba a technológiai farokrésznél fogva úgy, hogy az oldalra álljon ki, majd lombfűrésszel finoman leválasztjuk a testet. A technológiai farokrész eltávolítása után a tényleges farokvéget már kizárólag finom csiszolópapírral igazítsuk ki, illetve kerekítsük le. Az egyrészes modellek teste ezzel a művelettel gyakorlatilag elkészült.

Teljes mérethez klikkelj a képre!

A technológiai farokrész eltávolítása után

Teljes mérethez klikkelj a képre!

Ezen a képen jól látszik a homorú ívű farok-elvékonyodás

Kétrészes modellek kialakítása

Az egy- és kétrészes modellek között az alap wobblertesben gyakorlatilag nincs különbség. Egyedül a hosszabb, nyúlánkabb kivitelű wobblereknél kell a vastagsági méretet néhány mm-rel nagyobbra tervezni, ezeknél tehát a wobblertest kevésbé legyen lapított. Első körben azt kell meghatározni és berajzolni, hogy hol fogjuk a testet kettéválasztani. Én a test hosszához viszonyított 3/5 – 2/5 arányt használom legtöbbször, de ez nyilván változhat a wobbler típusától, alakjától függően. Érdemes itt is a hasonló kialakítású gyári típusoknál alkalmazott arányokat alapul venni.

Teljes mérethez klikkelj a képre!

Szétválasztás helyének berajzolása (körkörösen!)

(A fenti fényképen látszó bevágott lapkafészek ne zavarja meg Önöket, ennél a modellnél a szétvágás egy későbbi fázisban történt meg, e műveletek sorrendisége felcserélhető.)

A wobblertest szétválasztását lombfűrésszel végezzük olymódon, hogy a testet lefektetjük és kézzel megtámasztva, körkörösen vágunk a berajzolt vonal mentén. Ezután mindkét darab esetében a vágási felületeket V alakban be kell csiszolni, hogy a farokrész el tudjon majd fordulni a megfelelő szögben. A V alakú csiszolást síkfelületre fektetett finom csiszolóvásznon kell végezni. A V alak csúcsszöge kb. 120 fokos legyen.

Teljes mérethez klikkelj a képre!

Szétvágás és V alakú becsiszolás után

Ugye, hogy nem is volt olyan nehéz? Tudom, legszívesebben így hagynák az elkészült wobblertesteket, hiszen annyira szépek, simák és tökéletesek, de itt még nem állhatunk meg, hiszen hosszú út áll még előttünk!

A következő számban a huzalozás kialakításával foglalkozom.


Sulyok Sándor

 
Óra
 
Naptár
2017. Június
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
Számláló
Indulás: 2006-02-05
 
Ötletek, praktikák
 
Zalai Hírlap cikkei
 
Akvarisztika
 
Időjárás

Időjárás

Hőtérkép

Időjárás előrejelzés

 
Bojlis praktikák, cikkek
 
Cikkek, beszámolók
 
Szavazás
Milyen halra szeretsz horgászni?

Ponty
Márna
Csuka
Süllő
Balin
Pisztráng
Harcsa
Dévér
Amur
Egyéb
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 

Nézz élõ live filmet gportalon! 0-24-ben! Klikk ide! Filmek élõ live!!!!!    *****    SELENA GOMEZ MAGYARORSZÁG - TUDJ MEG TÖBBET SELENA GOMEZ MAGÁNÉLETÉRÕL, SZERELMÉRÕL, CSALÁDJÁRÓL, KARRIERÉRÕL!    *****    HA TE IS IMÁDOD A ZÖLD ÍJÁSZ VILÁGSIKERÛ SOROZAT ELBÛVÖLÕ SZERELMESPÁRJÁT AKKOR ITT A HELYED! MAGYAR OLICITY SITE    *****    The Vampire Diaries & The Originals szerepjáték - ha kedveled a sorozatokat és írni is szeretsz, ne habozz!    *****    Rendhagyó kedvezményt ajánlok Nektek, Te monhatod meg, hogy mi legyen az ára. Pl.: Születési, párkapcsoklati, horoszkóp.    *****    KÖNYVismertetõk, kötelezõ olvasmányok    *****    BOOKFANCLUB -> A könyvek birodalma elvezet a képzelet csendes világába!<<-BOOKFANCLUB    *****    Ingyenes, korlátlan képfeltöltés!!! www.kepfeltolto.eu    *****    Autista - Állatbarát - Homoszexuális - Intelligens - Kívülálló - Mûvészlélek - Segítõkész - Toleráns    *****    Portálépítés és portáldíszítés kezdõknek és haladóknak! Rengetek leírás, JavaScriptek , CSS ,HTML kódok,Design!    *****    HAT ÉVE ONLINE! - LÁTOGASS EL MAGYARORSZÁG EGYETLEN MÛKÖDÕ SELENA GOMEZZEL FOGLALKOZÓ OLDALÁRA! - HAT ÉVE ONLINE!    *****    A SZULTÁNA: HÍREK - KÉPEK - SOROZATISMERTETÕK - TÖRTÉNELMI INFÓK - ÉRDEKESSÉGEK MINDEN MENNYISÉGBEN A SOROZATRÓL    *****    Bûbájos boszorkák - Charmed - Extrák - Érdekességek - Cikkek - Interjúk - Bûbájos boszorkák - Charmed - Charmed -Játékok    *****    Itt a nyár! Kivirágzott a mályva és a pipitér! Hogy mit szólt ehhez a két virágmanó? Gyere, és olvasd el a Mesetárban!    *****    STITCHERS - Magyarország egyetlen oldala a természetfeletti krimi-drámasorozatról! A Stitchers sorozatot megéri nézni!    *****    Nézz Élõ live filmet gportalon. Klikk klikk klikk.    *****    Gréti. 23. Egyetemista. Chevelle. Rap. Jégkorong. Ottawa Senators. Jean-GabrielPageau. Írás. Olvasás. Blog. (:    *****    Élõ live mozifilmek. Ha szereted a filmeket, sorozatokat, meséket akkor itt a helyed!    *****    Furry Fandom | Antropomorf Állatok | Furry Fandom | Antropomorf Állatok | Furry Fandom | Antropomorf Állatok    *****    ARIANA GRANDE TODAY - MAGYARORSZÁG EGYETLEN ARIANA GRANDÉVAL FOGLALKOZÓ HONLAPJA - TUDJ MEG RÓLA MINDENT